Sauna fińska to zabieg o wieloletniej tradycji. Jego korzenie sięgają czasów antycznych. Wtedy już zaobserwowano korzyści płynące z naprzemiennego ogrzewania i oziębiania ciała. Obecne zasady stosowania sauny zostały opracowane przez pokolenia Skandynawów, a w szczególności Finów, którzy chodząc do sauny 1-2 razy w tygodniu wraz z całymi rodzinami mieli sobie zapewnić zdrowe i długie życie.

W saunie fińskiej zwanej również suchą jest bardzo gorące i suche powietrze, sprzyjające poceniu się. Sauna wykonana jest ze specjalnego drewna. Dwupoziomowe ławy zapewniają komfort użytkowania i zróżnicowanie odczuwanej temperatury.

Wskazania pośrednie do korzystania z sauny suchej obejmują:

  • choroba zwyrodnieniowa stawów
  • stany pourazowe narządów ruchu
  • choroby skóry np. zmiany trądzikowe
  • przewlekłe stany narządów rodnych
  • nadciśnienie tętnicze I i I/II wg podziału WHO

Ze względu na obciążający charakter zabiegu w saunie ma ona również następujące przeciwwskazania:

  • przewlekłe i ostre choroby zakaźne
  • ostre choroby z gorączką oraz wczesny okres przeziębienia
  • podatność do krwawień
  • choroby przewlekłe np. niedokrwistość, gruźlica, nowotwory, choroby nerek i wątroby
  • choroby skóry
  • ciąża powikłana
  • zaburzenia wydzielania wewnętrznego np. nadczynność tarczycy
  • stany psychotyczne i padaczka
  • choroby układu krążenia np. stan po zawale serca i wylewach, zakrzepowe zapalenie żył, miażdżyca
  • alkoholizm, narkomania.

Odpowiednie stosowanie sauny, oprócz właściwości leczniczych i relaksacyjnych, daje również efekty treningowe:

  • trening naczynioruchowy w obrębie skóry
  • regulacja ciśnienia krwi i trening zmian tętna
  • stymulacja przemiany materii, pracy nerek, układu dokrewnego i odpornościowego.

Temperatura: 70-90ºC

Wilgotność: 10-20%

Zasady korzystania z sauny suchej:

  1. Rozpocznij od umycia ciała pod prysznicem, a następnie dokładnie wytrzyj się.
  2. Wejdź do sauny suchy, usiądź lub połóż się na ręczniku.
  3. Kąpiel w saunie rozpocznij siadając na dolnej ławce, po kilku minutach przesiądź się na górną.
  4. W trakcie kąpieli kamienie polewaj wodą lub rozcieńczoną esencją zapachową (polewanie innymi substancjami jest zabronione).
  5. Czas przebywania zależy indywidualnie od samopoczucia oraz stażu korzystania z sauny.
  6. Po wyjściu z sauny należy schłodzić ciało: schłodzenie rozpoczynamy od stóp w kierunku serca.
  7. Po schłodzeniu odpocznij na leżaku i uzupełnij poziom płynów w organizmie wodą mineralną lub sokiem.
  8. Kąpiel w łaźni powinna składać się z 2-3 cykli, przez cykl rozumie się: fazę nagrzania ciała, schłodzenia i wypoczynku.
  9. Po ostatniej kąpieli w łaźni ciało powinno się dokładnie umyć, a następnie pozwolić mu swobodnie odparować.